_
_
PRAKTISK

Dette er din go to-side for alt Bergtattfestivalen 2022! På denne siden har vi prøvd å stappe inn alt av relevant informasjon som kan være greit å vite i forbindelse med sommerens høydepunkt. Husk at Bergtattfestivalen er en liten festival som arrangeres offisielt for første gang, og det etter en to år lang Covidperiode. Det har sine fordeler og ulemper, og en av de er at ikke alt er 100% profesjonalisert. Vi har virkelig prøvd å tenke på alt, men det kan likevel hende noe ikke fungerer helt som det skal. Si i så fall i fra, så skal vi gjøre alt vi kan for å løse det. Bergtattfestivalen 2022 skapes av oss alle sammen, så bidra til å lage den opplevelsen du selv vil ha. Dersom du ikke finner informasjon du skulle ønske stod her - ikke nøl med å ta kontakt med oss via hei@bergtattfestivalen.no.

Les deg gjennom alt (lykke til), eller bruk overskriftene under til å hoppe direkte til temaet du trenger informasjon om. 

TLDR; DET VIKTIGSTE

_

Hvis du ikke gidder å lese deg gjennom all informasjonen på denne siden, så er dette en fin oppsummering av de viktigste tingene du bør vite før du drar på Bergtattfestivalen:
 

  • Det er 20 års aldersgrense på Bergtattfestivalen. Barn kan komme inn i følge med verge.

  • Meld deg på en av kveldskonsertene på Berge (torsdag) på forhånd.

  • Det er liten dusjkapasitet på festivalen, vurder vannslangene våre og bading i fjorden.

  • Respekter vakter, sperrebånd, gjerder, skilt osv. Disse er der av en grunn - din sikkerhet.

  • Ikke bad fra moloen, og ikke bad i beruset tilstand og/eller i mørket.

  • Ikke ta med medbrakt drikke inn i skjenkesonen (festivalområdet).

  • Ikke ta med kjøpt drikke ut av skjenkesonen (festivalområdet).

  • Etterstreb å holde dusj- og toalettfasiliteter så hyggelige som mulig.

  • Respekter naturen - ikke kast søppel, snus og sigg på bakken eller i vannet, vi har laget egne stasjoner.

  • Respekter naboene, ikke kast søppel eller opphold deg på eiendommene rundt.

  • På torsdagens kveldskonsert, ikke opphold deg i nærheten av de raste låvene.

  • Ulovlige rusmidler er forbudt på camp og festivalområdet.

  • Ta med legitimasjon med bilde og den digitale billetten din for å bytte til festivalbånd.

  • Vi lager et grill- og varmmatsområde på campen, hvis du skal bruke primus eller grill, gjør det der.

  • Ta vare på hverandre. Drikk vann, bruk solkrem, husk å spise.

_
_
 

ÅPNINGSTIDER

Festivalen foregår hovedsakelig fra torsdag 30. juni til og med lørdag 2. juli. Campen åpner onsdag 29. juni og stenger søndag 3. juli. Det vil være mulig å komme når som helst ila. onsdagen, men inngang/akkreditering åpner ikke før onsdag kl. 16. Man kan på en måte se på onsdagen som warm up-dagen, det kommer til å bli knallgod stemning i campen!

 

I og med at opplegget på torsdag starter relativt tidlig anbefaler vi å komme onsdag kveld. Det er heller ingen krise å møte opp torsdag for-/ettermiddag, men da må du sørge for at du melder deg på den siste Bergekonserten, da det gjerne tar litt tid å komme seg til Luster uansett hvor i landet du måtte befinne deg ved avreise. Siden festivalprogrammet også varer utover lørdag natt anbefaler vi hjemreise søndag. Campen stenger da kl 14.

Festivalområdet åpner kl. 18:00 torsdag, og 12:00 fredag og lørdag.

_
 

CAMPING OG OVERNATTING

Åpningstider:
Onsdag 29. juni kl. 16:00 - Søndag 4. juli kl. 14:00

_

Under festivalen har Bergtattfestivalen enerett på hele Dalsøren camping. Vi kommer til å dele campingen i to deler - Camp City og Stillecampen. Camp City er der flesteparten kommer til å bo, og det er også der det blir lagt opp til aktiviteter, stemning og mer klassisk festivalcamp-infrastruktur. Det er kun lov med telt og mindre partytelt i Camp City. Her vil det også være større fokus på sikkerhet. Det vil være gjerdet inn, så for å komme inn dit må man ha festivalpass og gå via hovedinngangen.

Stillecampen blir, som navnet antyder, et mer rolig område bak Camp City. Dette er stedet for alle som ikke har behov for å være en del av livet og støynivået i Camp City og heller ser for seg en mer "normal" campingtilværelse. Det vil være vakter innom dette området også, men det vil ikke være gjerdet inn, så her er man litt mer "på egenhånd" a la vanlig campingplass. 

Det vil være mulig å leie hytter på campområdet. Disse vil bli lagt ut for leie ila. juni.

 

Dersom du har med deg campervan/bobil/campingvogn eller andre kjøretøy som også kan soves i, må disse stå parkert på Stillecampen. Det koster 500 kroner å ha med seg kjøretøy på campen. Dersom du skal ha med deg dette må du registrere det på forhånd.

Bruk
dette skjemaet til å fylle inn bilens reg.-nummer, kontaktperson og telefonnummer, så sørger vi for at det er plass til deg på området.

_
_
 

MAT- OG DRIKKETILBUD

_

Vi har rett og slett et legendarisk mat- og drikkeopplegg på festivalen i år! Informasjon om de forskjellige aktørene blir sluppet snart, men vi kan love at det er noe for alle og enhver, enten du er veganer, kjøttelsker eller glutenallergiker.

_
 

DUSJ, TOALETTER OG HYGIENEFASILITETER

_

På campen finnes det et par toaletter og dusjer i dusjhuset. For å benytte dusj må man kjøpe poletter for 15 kr i campingplassens resepsjon. Ellers er det vanlige festivaltoaletter rundt omkring på området.

NB! Det er svært begrenset med dusjkapasitet på festivalen i rush hours, så tenk på den som skal dusje etter deg, og hvorfor ikke spare tid og heller ta en runde i vannslangen eller fjorden i stedet?

 

For alles beste, prøv å holde det så fint og rent som mulig når du bruker alle disse fasilitetene. Av hensyn til hverandre, naboer og naturen ber vi også om at ingen bruker busker og trær rundt festival- og campingområdet som toalett.

_
 

REISE OG ANKOMST

Luster ligger midt i landet, og man må beregne mellom 5-7 timer kjøretid fra Bergen og Oslo, litt avhengig av kø, pauser, startsted og rutevalg. Hvis man skal ta kollektivtransport eller fly anbefaler vi å komme seg til Sogndal, for så å ta buss til Luster derifra (45 min). Slå inn Dalsøren Camping på Google maps for å finne helt frem.

_
 

PARKERING

Det vil være relativt godt med parkeringsplasser tilknyttet festivalen, men ikke nok til at alle kjører hver sin bil. Derfor vil det koste 100 kr per døgn for parkering, slik at det er enda lavere terskel for samkjøring - bra for miljøet og bra for Lusters infrastruktur. MAO - vi anbefaler å kjøre flere sammen dersom du ikke tar kollektivt. Kom deg til Dalsøren Camping i Luster, så vil det være godt skiltet til parkeringsplassene ved Luster Oppvekstsenter og grusbanen over gata fra festivalområdet. Det vil fra vår side ikke være lagt til rette for å lade elbil på parkeringsplassen. Tips: Stopp og lad elbil i Sogndal eller Gaupne før du kommer til Luster.

_
 
_

AKKREDITERING

For å komme inn på området må du først innom akkrediteringen, hvor du bytter inn din digitale billett mot et festivalarmbånd. Dette armbåndet er inngangsbilletten din resten av oppholdet. Onsdag og torsdag vil akkrediteringen befinne seg ved hovedinngangen til campen. Det skal være enkelt å se fra parkeringen, om ikke kan du bare følge skiltingen eller se på dette festivalkartet. Det har vært mange forskjellige billettprosesser de siste årene mtp. utsettelser i forbindelse med Covid, det er derfor en mulighet for litt kø her hvis mange kommer samtidig. Bear with us! Sørg uansett for å ha den digitale billetten din og legitimasjon klar til scanning, slik at det går så knirkefritt som mulig. Det er 20. års aldersgrense på festivalen. Barn under 12 år kommer gratis inn i følge med en verge og kan være på festivalområdet til kl. 18.

Har du billetter fra 2020/2021? Dersom du byttet billetten din inn mot verdikupong da vi ble nødt til å avlyse i 2020, skal du ha fått verdikupongkode på mail av oss tidligere. Dersom du ikke gjorde noe som helst med billetten din i 2020, har den dessverre nå gått tapt (man hadde ett år på seg). Hvis du også har brukt TicketCo-verdikupongen til å kjøpe ny billett for 2021, så trenger du ikke å gjøre noe som helst. Billetten for 2021 gjelder også i 2022. Bare vis den i akkrediteringen. Dersom du har spørsmål rundt billettene dine, kontakt oss på hei@bergtattfestivalen.no, så skal vi prøve å hjelpe deg så godt vi kan.

_
 

SIKKERHET

Din sikkerhet er viktig for oss, og på campen og festivalområdet er det et par ting som må tas ekstra hensyn til, for ditt og alles beste. Det kommer til enhver tid til å være vakthold på området, enten det er vårt frivillige vaktkorps eller våre profesjonelle, trivelige vakter. Disse er her for deres sikkerhet, så dersom du skulle føle deg utrygg, ta kontakt med de.

 

Festivalområdet ligger i vannkanten, og det vil være mulig å bade fra steinstranden. Det er forbudt å bade fra moloen på festivalområdet da det er veldig grunt vann der, og stuping og lignende kan få ordentlig kjipe konsekvenser. All bading under festivalen skjer på eget ansvar, og vi fraråder på det sterkeste å bade i beruset tilstand og/eller etter mørkets frembrudd.

 

Større deler av campen og festivalområdet vil være gjerdet inn. Dersom en uventet krise skulle inntreffe vil det være lett å trekke seg unna og ut av området uansett hvor du befinner deg. Kom deg til nærmeste nødutgang, og gjør deg gjerne kjent med alle utganger via festivalkartet på forhånd.

 

Rundt omkring vil det være tydelig markerte avsperringer, gjerder, skilt, vakter i gul vest, sperrebånd osv. Vær vennlig å respekter disse, og ikke kryss med mindre du har adgang, enten det er til nabotomter eller områder som av forskjellige grunner kan være farlig å bevege seg på.

 

Det vil ikke være mulighet for å låse inn verdisaker noe sted, så tenk på hva du tar med deg av ting og hvordan du oppbevarer det.

 

Røde Kors vil være tilstede og tilgjengelig torsdag, fredag og lørdag fra kl 17 dersom noen skulle skade seg eller trenge assistanse av noe slag. Du finner de i Røde Kors-bussen mellom campen og festivalområdet.

 

Noen steder og aktiviteter (som feks. nattklubben) har en makskapasitet på grunn av sikkerhetsmessige årsaker, og dersom denne blir nådd vil man måtte vente litt i kø. Vær snille og respekter dørvaktene.

 

Vi tar forbehold om at enkeltkonserter kan bli avlyst/flyttet på dersom vi ser at det ikke er sikkerhetsmessig forsvarlig å gjennomføre, enten på grunn av vær eller andre faktorer. Dette vil i så fall bli godt informert om og en avgjørelse vil bli tatt av ledelsen i samarbeid med politiet.

 

Ulovlige rusmidler er åpenbart forbudt å ta med inn på området.

 

Til slutt vil vi be alle om å passe på hverandre, sørg for å drikke rikelig med vann, smør dere godt med solkrem osv.

_
_
 

NABOER OG HENSYN

_

Luster er et lite sted, og denne helgen blir antall mennesker i bygda nesten doblet. Den hyggelige befolkningen i Luster er utrolig gjestfrie som lar oss arrangere festivalen her, så la oss vise oss som verdens hyggeligste gjester mens vi er på besøk! Vi ber innstendig om å respektere naboer, forretninger, tomter og natur i området mens du er på besøk. 

_
 

SØPPEL, PANT OG SORTERING

Søppel er en jævel på festival og ofte et stort problem å hanskes med dersom du for eksempel ikke har kids som løper rundt og samler kopper for deg mot penger, noe vi dessverre ikke har. Dere må være de kidsa! Med andre ord, vi trenger litt hjelp til å rydde underveis. Det handler ikke om at du skal bruke hele tiden din på festivalen til å gå rundt å rydde for oss, men heller at du er ekstra nøye med å kaste søppel og sortere det på våre forskjellige avfallsstasjoner underveis. Vi er opptatt av god avfallshåndtering og ikke minst naturen rundt, så vi ber pent om at dere ikke kaster ting på bakken. Det er kort vei fra festivalområdet til vannet, og plutselig ligger søppelet ditt i vannet, naboens hage, inne i magen på en nise eller lignende, og det vil ingen ha noe av. Sigarettstumper og snus er den største utfordringen, og selv om det er vanskelig ber vi om at dere kaster fra dere dette i askebegerene og tobakktønnene vi setter frem rundt omkring.

 

For å gjøre ryddingen hakket mer spennende kommer vi til å arrangere RYDDETIMEN mellom kl 11:00-12:00 torsdag, fredag, lørdag og søndag. Denne er selvfølgelig valgfri å være med på, men vi tror det kommer til å bli en hyggelig greie. Våre frivillige sykler rundt og samler inn søppelposer. Det blir deilig ryddemusikk på høyttaleren og alle som leverer inn en søppelsekk med sortert søppel/pant/plast/papir/mat/restavfall/snus og sigg til søppelsykkelen kan vinne spenstige premier og festivalmerch!

 

Som sagt, vi kommer til å legge opp til sortering av diverse avfall i søppelkasseområdene våre. Vi håper at alle, uansett hvor beruset eller sliten du måtte være, etterstreber å hjelpe oss med å kaste riktig ting i riktig bøtte gjennom hele festivalperioden.

_
_
 
 

STRØMTILGANG OG LADING

_

Det har aldri vært lettere å lade telefonen på festival! Vi samarbeider i år med gjengen i Chargo som leier ut trådløse ladere som du legger tilbake til lading igjen etter bruk. Du betaler en engangssum i appen og har deretter tilgang til trådløse ladere gjennom hele festivalperioden. Ladetårnene vil være plassert rundt på campen og festivalområdet og skal være lette å få øye på.

_

ANBEFALT PAKKELISTE

_

Vi har ikke laget en faktisk liste, men vi anbefaler å ta med seg en god miks av fritidsklær og turklær, klær for varme sommerdager og klær for kjølige sommerkvelder. Regntøy kan være lurt (la oss satse på at vi ikke for bruk for det), solkrem kan være lurt. Badetøy er gøy. Noe å sove i, som for eksempel et telt, er jo ikke så dumt. En liten tursekk, sitteunderlag og et pledd kan komme godt med. Kjølebag, campingstol, antibac og ørepropper er også ting som du sjeldent angrer på at du pakket.

_
 
 

TORSDAGSKONSERT PÅ BERGE

KONSERT 1: 16:30-18
KONSERT 2: 18:30-20

_
_

Av sikkerhetsmessige årsaker kan ikke alle få plass på Berge samtidig. Derfor vil det i år holdes to identiske kveldskonserter på Berge etter hverandre. Man må melde seg på forhånd på den første eller andre visningen. Dersom du ikke er påmeldt får du tilfeldig utdelt plass. Påmelding skjer via dette skjemaet.

På torsdag er altså kveldskonsert på Bergescenen på Berge Gård. En opplevelse som forhåpentligvis vil bergta oss alle. Det er flere aspekter ved denne konserten som gjør at det kan bli litt kinkig, så her trenger vi at alle spiller litt på lag.

Området vil åpne hhv. kl 16:00 (konsert 1) og kl 18:15 (konsert 2). Vi vil offisielt ønske velkommen til festivalen samt komme med litt praktisk informasjon før spellemannvinner 
Beharie åpner ballet som er Bergtatt 2022. Det er lagt opp slik at du selv velger når du kommer opp, men at du må være på plass innen konsertstart, da vi da vil stenge området for inngang.

Turen opp tar ca 30-60 min, alt ettersom hvor fort man går og hvor mange pauser man tar underveis. Det er kun oppover, og man kan risikere å bli sliten. Det betyr ikke at du nødvendigvis trenger turklær. Selv har vi gått denne turen i jeans og sneakers med et par enheter innabords, så dette bestemmer du selv. Men husk å tenk på dette hvis du tidligere på dagen er ute på tur, det skal gåes en liten tur til, så kanskje ikke slit deg maks ut? :)

 

Hvis du av forskjellige grunner ikke kan gå denne turen til fots, enten grunnet fysiske plager eller andre omstendigheter, ta kontakt med oskar@bergtattfestivalen.no, så ordner vi transport opp for deg.

 

Etter konserten fortsetter festen og programmet nede på festivalområdet utover de sene nattetimer med nattkonsert samt mat og drikke og ikke minst fullt trøkk i nattklubben Bergheim.

 

Det vil være begrenset med fasiliteter under dette arrangementet. Det er svært begrenset med toalettfasiliteter, så gjør din ordentlige business før avreise. Tissing vil foregå i naturen og på én utedo. Det kan altså være lurt å ha med antibac/våtservietter. Ta gjerne med en pose til eget avfall/pant, og bring det ned igjen til vår avfallsstasjon etter konsertslutt. Sitteunderlag/pledd/noe å sitte på kan også være en god idé å ha med.

 

Vi tar også forbehold om at dette arrangementet kan bli avlyst hvis vi ser på det som uforsvarlig å gjennomføre, enten i forbindelse med vær eller av andre sikkerhetsmessige årsaker. Da vil konserten flyttes til hovedscenen, sett at forholdene er bedre der.

_
_
_

LOKALE AKTØRER

I området rundt festivalen er det en butikk (Joker), en kiosk (Kiosken) og et bakeri (Lustrabui). Vi oppfordrer sterkt til å handle hos denne gjengen, ikke bare har de et godt utvalg av kvalitetsvarer, de er også verdens hyggeligste folk! Det kan hende det blir litt kø på disse stedene til tider, så tenk litt på når du velger å gå dit. Det er for eksempel ikke sikkert det er verdens beste idé å gå på joker fem min før ølsalget stenger.

Åpningstider Joker under festivalen: 
Onsdag-Fredag: 09-19
Lørdag: 09-18

Søndag: Stengt

Åpningstider Lustrabui under festivalen:

Onsdag-Fredag: 09-16
Lørdag: 09-15

Søndag: Stengt


Åpningstider Kiosken under festivalen:

Onsdag-Fredag: 09-16
Lørdag: 09-15

Søndag: Stengt

_
_